Witamy w naszym sklepie!

Szukaj

Jestem gorszy, bo jestem dzieckiem. Piękny umysł według Alfreda Adlera

Klaudia, 17.12.2020
Jestem gorszy, bo jestem dzieckiem. Piękny umysł według Alfreda Adlera

Dziecko do prawidłowego rozwoju potrzebuje poczucia sprawczości i możności decydowania o sobie, w przeciwnym razie może rozwijać się nieprawidłowo i kształcić w sobie poczucie niższości. Kto się zgadza?

Na pewno z tą teorią zgadza się Alfred Adler, który był austriackim psychologiem żyjącym na przełomie XIX i XX wieku. Jest on twórcą teorii psychologii indywidualnej. Według tej teorii to poczucie niższości jest siłą napędową, a człowiek jest całością, zarówno pod względem psychologiczno-społecznym, jak i fizycznym, i nie może być rozpatrywany inaczej.

U podstaw tej teorii leży przeświadczenie, że aby zrozumieć charakter dziecka, należy sięgnąć do najwcześniejszych lat jego dzieciństwa. Przez brak możności decydowania o sobie, bezbronność i bycie zmuszonym do uległości w stosunku do decyzji osób starszych dziecko czuje niższość w stosunku do dorosłych. Według Adlera, jeśli dziecko było rozpieszczane lub zawstydzane, to mogą pojawić się u niego kompleksy, wtedy jego wyobrażenia i wspomnienia z dzieciństwa, często nieświadomie, skupiają się wokół poczucia niższości. Takie poczucie wpływa na całą percepcję świata i rzutuje na dorosłe decyzje i zachowania, hamując rozwój.

Zanim dziecko sprawia kłopoty, to samo je ma.

Dziecko może próbować poradzić sobie z tą sytuacją na dwa sposoby. Po pierwsze może gromadzić wiedzę i doświadczenie, które przyspieszy proces usamodzielniania. Z drugiej strony dziecko może próbować osiągać swoje cele, wykorzystując swoje słabe strony. Adler był przekonany, że drogą do właściwego rozwoju są demokratyczne relacje w rodzinie oraz unikanie kar cielesnych. Uważał, że rodzice powinni znaleźć złoty środek pomiędzy pobłażaniem dzieciom a lekceważeniem ich. Psycholog uważał, że kolejność urodzeń w rodzinie jest decydująca, jeśli chodzi o cechy charakteru. Jedynacy i pierworodni mają mieć lepsze predyspozycje do osiągania sukcesów w życiu.

Zadaniem wychowania, według Adlera, jest rozwijanie w dziecku potrzeb społecznych i budowanie poczucia, że właściwym środkiem kompensacji kompleksu niższości jest poczucie wspólnoty i własnej wartości społecznej. Psychologia indywidualna wyraźnie zakłada, że dziecko poza społeczeństwem nie może się prawidłowo rozwijać.

Czy zgadzacie się z tym, co twierdził Adler? Czy dziecko powinno mieć prawo do wyrażania własnego zdania i decydowania o sobie?

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów

Cena zestawu: %bundleSum%
Anuluj