Bestsellery wydawnicze świata literatury dziecięcej w Polsce (pozycje polskie i zagraniczne)
w 2023 r. według Empiku:
Ranking pozycji polskich:
1. Anita Głowińska „Kicia Kocia się złości”
2. Anita Głowińska „Kicia Kocia. Wiosna”
3. Adam Mirek „Bebechy, czyli ciało człowieka pod lupą”
4. Marta Galewska-Kustra „Pucio rośnie zdrowo”
5. Justyna Bednarek „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)”
6. Anita Głowińska „Kicia Kocia. Co zasiejemy w ogródku?”
7. Barbara Supeł „Jadzia Pętelka chce sama”
8. Anita Głowińska „Kicia Kocia u dentysty”
9. Marta Galewska-Kustra „Pucio uczy się mówić. Zabawy dźwiękonaśladowcze dla najmłodszych”
10. Marta Galewska-Kustra „Pucio robi porządek”
Ranking książek zagranicznych:
1. Michaela Fabbri „Być jak kapibara”
2. Jeff Kinney „Dziennik cwaniaczka. Więcej czadu”
3. Charles Dickens „Opowieść wigilijna, czyli kolęda prozą”
4. Brandon Mull „Baśniozbiór. Tom 1”
5. Lucia Serrano „To twoje ciało”
6. Cori Doerrfeld „A królik słuchał”
7. Susanne Berner Rotraut „Wiosna na ulicy Czereśniowej”
8. Ferrari Antongionata, Tommaso Percivale, Pierdomenico Baccalario „50 rzeczy, które musisz zrobić, zanim skończysz 13 lat”
9. Alex Rovira Celma, Francesc Miralles „Opowieści dla dzieci, które chcą uwierzyć w
siebie”
10. Rachel Bright, Jim Field „Mysz, która chciała być lwem”
Na świecie (według New York Times):
1. Kwame Alexander „An American Story”
2. Vashti Harrison „Big”
3. Sydney Smith „Do You Remember?”
4. Allen Say „Kozo the Sparrow”
5. Jason Reynolds „There Was a Party for Langston: King O’ Letters”
6. Nikki Grimes „A Walk in the Woods”
7. Bruce Handy „What If One Day…”
8. Jon Klassen „The Skull”
9. Taras and Marjana Prokhasko „Who Will Make the Snow?”
10. Donna Barba Higuera „Alebrijes”
W Polsce wśród literatury dziecięcej polskich autorów najlepiej sprzedawały się serie wydawnicze, np. „Kicia Kocia” czy „Pucio” o wyzwaniach dnia codziennego, takich jak chociażby: wizyta u dentysty czy dbanie o zdrowe nawyki. Niektóre pozycje poruszały
ważne, niecodzienne tematy (o ciele, emocjach, samodzielności) czy takie, które miały za zadanie wspomóc rozwój dziecka (zabawy dźwiękonaśladowcze, sadzenie warzyw w ogródku).
Jeśli zaś chodzi o książki zagraniczne – tu dominowały, m.in. historie o samoakceptacji, cielesności, uczuciach i potrzebach, buncie czy kompleksach. W rankingu znalazła się również historia nieco starsza, kultowa – o przemianie wewnętrznej Ebenezera Scrooge’a, a także pozycja bez tekstu, opatrzona za to pięknymi ilustracjami, dzięki którym maluchy same mogą tworzyć własne opowieści. Ciekawym przykładem jest również poradnik, w którym znajduje się lista rzeczy do wykonania oraz książka terapeutyczna skierowana do całych rodzin, dzięki której dzieci mogą rozwijać swoją inteligencję emocjonalną i podążać drogą samodoskonalenia.
Wśród bestsellerów światowych mamy do czynienia z tematyką niewolnictwa czarnoskórej ludności, dyskryminacji rasowej, życia w powojennej Japonii oraz wiążącej się z nim okrucieństwem i obojętnością. Pojawia się również książka poruszająca kwestie rodziny, wspomnień, lęków i nadziei. Inna z kolei traktuje o poezji i zabawie słowem czy o pisaniu własnej historii po stracie bliskiej osoby, o przemijaniu. W rankingu znaleźć można również zabawną adaptację tyrolskiej opowieści ludowej Klassen, filozoficzną historię dotyczącą śmierci i tego, co po niej, a nawet książkę science-fiction.
Analiza sukcesu książki Anity Głowińskiej „Kicia Kocia się złości”:
Tytuł ten zdecydowanie przykuwa uwagę czytelnika, gdyż porusza bardzo ważny temat, jakim są emocje – a konkretniej – złość. To zagadnienie niezwykle istotne – nie tylko w życiu dorosłego człowieka, ale również – a może przede wszystkim – dzieci. Maluchy, dojrzewając przechodzą bunt, ponieważ nie radzą sobie ze zmianami, które w nich zachodzą. Umiejętność
rozładowywania złości jest podstawą w tego typu sytuacjach, dlatego tak ważne jest, by rodzice potrafili rozmawiać ze swoimi pociechami o tym, w jaki sposób wyrażać emocje. Ponadto jest to seria wydawnicza. Jeśli dane dziecko polubiło inne książki „Kici Koci”, to z pewnością chciało sięgnąć również po tę. Myślę, że istotna jest tu również szata graficzna – piękne ilustracje oraz żywe kolory zachęcają do sięgnięcia po tę pozycję czytelniczą. Uważam, że niska cena (8,68 zł) oraz wysoka dostępność produktu (największe księgarnie w Polsce, takie jak Empik czy TaniaKsiążka) na pewno też miały wpływ na liczbę zakupionych
egzemplarzy. Bardzo ważną rolę gra marketing – dobra reklama oraz marketing szeptany – gdy dana książka spodoba się rodzicowi, z pewnością poleci ją innym.